tisdag 30 mars 2010

Sjötomt

När jag kikar ut över tomten idag blir jag lite fundersam.

Snön har sjunkit ihop och är rätt kompakt men täcker fortfarande hela tomten minst 50 cm djupt. När jag räknar så är det ungefär 1000 kubikmeter snö som ska smälta och rinna bort de närmaste veckorna, det är mycket! Hur ska det gå?
Plus snön från granntomterna som ligger lite högre än vår tomt och säkert rinner ner på vår tomt.
5-700 meter från vår tomt har vi fördämningen som håller emot sjön. Vallen är från 1500-talet, kommer den att hålla emot i år? Man får hoppas det, och kanske den har varit med om värre vintrar så jag håller tummarna.
Så här års brukar vi vårstäda stugorna och börja tänka på planteringar och växter och börja med lite reparationer och utejobb, men nu är det bara att vänta på snösmältningen.
Det ska visst bli soligt i påsk, det var ju bra, men annars tar jag gärna emot både regn och blåst som kan sätta fart på snösmältningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar