lördag 13 mars 2010

Mina talgoxar protesterar


Jag har skött dom lite dåligt i vinter. Jag har haft fullt upp med att skotta snö och elda i kaminen.

Och så har jag nog inte varit lika mycket i Stentorpet den här vintern som tidigare, men jag ska sköta om dom lite bättre nu.

För dom är många och hungriga. I hela Sverige finns 148276 talgoxar, det är imponerande. Och mest imponerande är ju att det är så exakt, inte c:a 150000 utan dom är noterade varenda en.

I Västmanland finns 7180. Hur många av dom som finns på Stentorpet vet jag inte men bra många är det. Och äter mycket gör dom, hoppas dom fått mat hos någon granne den här vintern.

Den näst vanligaste fågeln är bergfinken, 120498 st i hela Sverige men den saknas på Västmanlandslistan, där är den näst vanligaste fågeln pilfink, 4542 st. Skumt! Det måste jag undersöka.

Av Västmanlands 2393 domherrar har jag inte sett en enda i år, men gulsparv (4483) och blåmes (4451) känner jag igen, men dom har inte heller fått så mycket mat som dom egentligen borde ha haft. Och jag gillar mina småfåglar, det är rätt att dom protesterar.

Jag har misskött dom!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar