lördag 6 mars 2010

Design är rätt viktigt

Grejerna ska fungera förstås, det är ju viktigast, men designen avgör ofta vad man väljer tror jag, även om några tror att det bara gäller andra, inte just dom. Visst är det viktigt att bilen är snygg också, inte bara att den går att köra till affärn med.

Designen gäller förstås program också. Jag kom att tänka på det när jag kollade dagens mail.

Här i Stentorpet har jag Outlook 2010, en gratis-Beta som jag har över sommaren. Hemma kör jag normalt Mozillas Thunderbird, Gmail och lite Windows Live och Windows Mail och i mobiltelefonen nån Ericssonvariant. På datakurserna pratar jag om Outlook Express och så försöker jag lära mig lite Google Wave mellan varven. Och så Webmailen ibland förstås. Många varianter, och jag som nästan inte får annan mail än reklam.

Alla emailprogram är rätt lika men ändå lite olika, och det program jag tycker allra bäst om just nu är allt Outlook 2010, den är lite strikt och sober och har bra funktioner även om jag bara behöver de allra enklaste. Hoppas man får med den i hemmavarianten av Office 2010 som kommer i juni, då kanske jag satsar på nåt nytt igen.

Om den inte är för dyr förstås och om inte Mozilla kommer med något nytt som är lika strikt och sobert som Outlook 2010. Men snyggt ska det vara.

Men lite konstigt att epostprogrammen är så lika de första vi använde för mer än 30 år sen, egentligen har det inte hänt så mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar