tisdag 9 februari 2010

Idag provar jag SJ

Jag åker tåg så sällan nu så jag är nästan lite nervös, det är ju bara förseningar har jag hört. Kommer jag fram till Uppsala?

Men även om det är många förseningar en sån här vinter så går ju i alla fall de flesta tågen i tid. Som pendlare måste man så klart kunna lita på tåget, men jag tror att det lätt blir så att om tåget är försenat en kvart några gånger en vecka så tänker man att tåget är aldrig i tid, SJ kan man aldrig lita på etc.

Det kändes så när förseningarna debatterades i Debatt förra veckan, alla hade sina historier som det raljerades friskt runt, och att snön och kylan skulle påverka tågen hade ingen förståelse för. Man borde akta sig för att visa förståelse för att SJ och Banverket har problem på vintern.

T.ex: ett x2000 ökar 20 ton i vikt mellan Göteborg och Stockholm - isbeläggningar. Men i år verkar det stora problemet varit att det varit kallt så länge i hela landet, förr har isen smält när tågen varit söderöver.

Bortförklaringar? Jag ska i alla fall köra med undersökande journalistik och testa tåget idag och se om det är så besvärligt som det sägs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar