måndag 1 februari 2010

Ett aktuellt experiment


Jag gjorde ett hållbarhetsexperiment direkt efter nyår, och nu gör jag om det för man måste väl kunna upprepa sina experiment för att dom ska räknas.

Hur som helst lät jag en liter mellanmjölk stå kvar i kylskåpet efter "Bäst före"-datumet och tog en slurk varannan dag ungefär för att se hur länge den skulle stå sig. Visst är det ett intressant och angeläget experiment. Vi seniorer vet att utnyttja tiden.

14 dagar över tiden tog mjölken slut men smakade fortfarande lika bra som dagen den släpades hem från Konsum. Mjölken i mitt pågående experiment har räckt 10 dagar över tiden, kanske räcker 2-3 dagar till, men smakar framför allt hur bra som helst. Filmjölken däremot som jag glömde några dagar blev lite klimpig, det är väl olika.

Och nu ser jag att Landet Brunsås tar upp mitt ämne på TV i morgon, det var påpassligt av dom. Henrik Schyffert med flera. Som Fredrik Lindström säger: Vi läser "Bäst före" som "Giftigt efter" . Det är dumt.

VSB (så avslutade vi alla beräkningar i skolan. Vilket Skulle Bevisas)

Ett experiment i tiden. Det blir kanske en avhandling när jag är klar, vem vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar