onsdag 24 februari 2010

Analys av tandborstning


Jag gör det varje morgon och varje kväll som alla andra, hoppas jag.

Dom som är duktiga gör det kanske nån gång däremellan också. Om inte annat så önskar man att man borde borstat tänderna lite oftare när det är dags för det årliga, nervösa tandläkarbesöket.

Det är inte dags för mig än, det brukar vara lite längre fram på våren så jag har tid på mig att vara extra noggrann. Och i går fick jag nya tandborstar - ett 3-pack från Apoteket som jag ska prova snart.

Men tandkrämen är jag lite fundersam över, vi har bytt sort, Pepsodent den här gången.

Jag bojkottar Colgate för deras lurendrejeri - dom har 20-25 olika sorter för att få extra stort utrymme i affären, men är det nån som tror att det egentligen är 20-25 olika sorter? Samma blandning i allihopa om ni frågar mig. Och skulle det så vara att det skiljer sig något, behöver vi 20-25 olika sorter? Nej tack.

Pepsodent har nästan lika många sorter, och jag minns deras slogan från 50-60-talet: "Gula hinnan, det är känt, den borstas bort med Pepsodent" . Eller deras amerikanska: "You wonder were the Yellow went, when you brush your teeth with Pepsodent" Men nu vet jag inte vad dom har fått till för blandning.

Det blir tjocka, blåa klumpar i tvättstället som är svåra att få bort, och fast jag sköljer ur tandborsten känns stråna som cement nästa gång jag ska borsta, det är alltså nån slags cementbeläggning jag stryker in på tänderna. Nej tack.

Som pensionär får man vara ekonomisk så vi gör väl slut på tuben vi har, den gör väl ingen skada hoppas jag, sen återgår jag till sorten som bara har två varianter i hyllan i affären. Eller så tar jag Apotekets tandkräm den är också väldigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar