måndag 25 januari 2010

Träning för pensionärer

Jag funderar mycket runt träning förstås, det har blivit ett av mina största intressen.

Det är så många som är så allergiska mot träning, speciellt bland oss äldre. Spinninggänget tar nog i ganska rejält och blir svettiga, men alltför många tränar så mesigt. Lite svettig ska man bli när man är ut och går och på gymmet tycker jag också att man ska anstränga sig lite så man blir lite röd i ansiktet. Och en eller annan mil ska väl en karl kunna springa.

"Ta inte i för mycket - överdriv inte" sa 'rom när jag började, "Tänk inte på maraton" sa nån annan besserwisser. Det är väl i och för sig rätt, man ska väl lyssna på sin kropp, men nog tycker jag att man ska ta i lite. Och sätta upp lite tuffa mål.

Visst, med dåliga knän eller andra problem ska man bygga långsamt, men det är ju självklart.

Nu såg jag i statistiken på jogg.se att jag är äldst i Västerås med resultat i år, nästa på listan är yngling på 59 - sju år yngre än jag. Då inser jag förstås vilken tur jag har som kan träna så här mycket.

Inte unikt men lite ovanligt. Och bra många till skulle nog kunna om dom fick tummen ur .... Även panschisar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar