fredag 4 december 2009

Nanoteknik verkar intressant


Man får lära sig mycket på TV, tom i ett underhållningsprogram nu på fredagskvällen.

Nanotekniken har kommit långt i utvecklingen, det visste jag inte men vet nu. Om man klyver ett hårstrå på längden 100.000 gånger är man nere på nanomått, imponerande. Och nu kommer snart tillämpningar.

Tröjor som inte får fläckar och strumpor som inte luktar, det låter väl bra - jag kommer att ha nytta av nano. Reparationer av kroppsdelar, hiss till rymden, elektronik i kläderna, lätt och starkt, nya material som fäster mot allt, bilen kan aldrig få repor, det verkar finnas hur mycket användning som helst för nanotekniken, jag ska läsa på lite för än kan jag ingenting. Och hårddisken i datorn är snart överflödig.

Men så läser jag om risker för hälsa och miljö, så det finns avigsidor också, det gör det ju alltid, men det är nog en lågoddsare att tro att nanotekniken kommer att ändra på allt igen. Det går så himla fort nuförtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar