onsdag 4 november 2009

Scanna diabilder


Det är ett jobbigt projekt, men tusan så intressant. Jag scannar in diabilder med en hyrd DigitDia 5000.

Det tar tid, jag är inte klar med hälften. Få se om jag hinner innan hyresperioden går ut. 1000 kr för en vecka.

Diabilder var så populärt på 60-80-talet och jag har några tusen bilder som bara stått i skrubben och samlat damm. Inte orkar man ta fram projektorn speciellt ofta. Vår har inte varit framme på 20 år tror jag.

Gamla bilderna frå 50-talet är nästan omöjliga att se, det var så dålig kvalitet då så dom har inte klarat att bevaras men jag tar dom också, man kanske kan bättra på dom i Photoshop. Papperskorten från 60-talet är också skandalöst dåliga, dom håller inte heller färgen. Bäst att scanna in dom också så man har dom digitalt.

Märkligt att dom gamla svartvita korten från 20-30-talet håller sig så mycket bättre än färgkorten från 50-60-talet. Färgtekniken var helt klart inte färdigutvecklad då.

Fast det var inte så lätt att köra scannern, den stannar ibland och behöver en knuff, en omstart. Och en diabild gick sönder och fastnade i maskinen. Och så finns det så många val i programmet hur man ska scanna så jag blir alldeles yr i bollen, men jag kör standard rakt igenom, det får duga.

Och till helgen är allt digitalt, och då kommer bilderna att hålla sig, bara man har en backup på disken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar