onsdag 11 november 2009

Engelbrektsplan

Vi har fått ett nytt torg i Västerås, Engelbrektsplan.

Riktigt snyggt, och jag går där varje gång jag ska till centrum. Jag var väldigt emot den från början, onödig och för dyrt, men man kan väl ändra sig, det ser bra ut.

Men arkitekten har haft lite för mycket lekstuga så nu kommer det att bli en snackis ett tag i lokaltidningen. På det här torget blandar man bilar, gående och cyklister i princip huller om buller. I huvudet på arkitekten har han tänkt att folk ska röra sig på ett speciellt sätt och det finns några diskreta markeringar i marken, men det kan man väl räkna ut med sina ädlaste kroppsdelar att det är närmsta vägen som gäller. Rakt på.

Redan första dagen roade jag mig att stå och kolla en stund. Alla bilar stannade till med en förvånad förare. Och så drog dom iväg rakt över eller vände och tog en annan väg.

Torget är snyggt, men nån d-a ordning på trafiken måste det väl vara även på ett torg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar