onsdag 7 oktober 2009

Släng fjärrkontrollen


Ett av vår tids största problem ser nu ut att kunna lösas, snart är det "fjärrkontrollen, bye bye!"

De flesta har väl 3-4 stycken i TV-fåtöljen att hålla rätt på och senast i morse var en av mina borta. Jag letade som en tokig och fick ge upp ett tag och avstå från Gomorron Sverige som jag alltid kollar. Och klädde på mig i stället - och voilá! någon hade gömt den under mina gårdagskläder. Så där är det jämt.

Men nu är det slut. Som ett brev på posten eller ett email på nätet var det en nyhet från en teknikmässa i Japan i morse: TV:n utan fjärrkontroll. Man viftar med handen mot TV:n, vinkar och fladdrar med fingrarna för att byta kanal, justera ljud, kolla Text-TV, ja alltihopa.

Men hur fungerar det om man inte är överens om vad man ska titta på? Nu känner man ju en viss makt om man lagt beslag på fjärrkontrollen, den auktoriteten kan ju undergrävas. Kan vem som helst byta kanal?

Och vad som händer när Sverige gör mål i fotboll sa dom heller inget om, när hela TV-soffan reser sig och vinkar och viftar, byter den kanal och justerar färgen hela tiden då? Kanske är en del problem att fila på.

Fjärrkontroll förresten, det har vi aldrig kallat den hos oss. Jag var en gång hemma hos fd hälsovårdsdirektören i stan, Sune W som kallade den invalidpinne. Jag kortade av det så hos oss har den alltid hetat Pinnen. Men nu ska den bort - Peta in en pinne i brasan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar