torsdag 29 oktober 2009

Partikongress

Alla partikongresser eller landsmöten eller vad dom kallas sänds på SVT24. Jag brukar kolla nån timme då och då. På alla partier. Nu har sossarna kongress.

Oavsett parti är jag imponerad på dom som håller på som politiker. Det är ett ändlöst mässande om motioner och ändringsförslag, voteringar och rösträkningar. Om alla kan sätta sig in i allt tvivlar jag på, men många läser säkert mycket. Men jag är lite fascinerad av sånt där, det är ju det som är demokrati. Och på kongresser hör man också dom där som är färglösa och har lite svårare att uttrycka sig än toppolitikerna, men dom behövs ju också.

Det är säkert en hel del intriger och mygel också, som politiker ska man ju synas och komma bra till på listorna, så det skulle aldrig passa mig.

Så hörde jag Mona Sahlins tal från invigningen, hon är en underskattad politiker. Hon får låga poppissiffror än så länge, speciellt bland gubbar över 65. Vi är väl skeptiska mot kvinnor, kan tänka? Och så tjatas det fortfarande om Toblerone, så lågt! Hon är en jättebra talare med ett lättsamt språk, det gillar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar