tisdag 6 oktober 2009

Nobels medicinpris klart


Och det känner jag mig lite delaktig i.

Jag har i flera inlägg här på bloggen haft synpunkter på telomererna som sitter i ändarna på kromosomerna, och så visar det sig att just kunskap om dom ger ära och berömmelse och kontanta ersättningar i miljonklassen! Nu vet jag ju inte om mina inlägg har hjälpt pristagarna, men om så vore så är jag inte långsint. Väl bekomme! Och vill dom dela med sig så ska dom få mitt kontonummer.

Telomererna sitter som en kork i vardera änden på kromosomerna och blir under livet kortare och kortare. När dom blir för korta skadas kromosomerna, och det är inte bra.

Men håller man dom långa och fina (telomererna alltså) håller också kromosomerna sig fina. Det är bra.

Pristagarna pratar om ett reparationsenzym, telomeras, som reparerar telomererna, men det vet jag inget om. Min metod är helt enkelt motion som jag vet förlänger telomererna, det är nästan så man snubblar på dom. Kanske enzymet fungerar lika bra, men jag håller på min metod. Motionera telomererna mera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar