fredag 9 oktober 2009

Nobelpristider

Herta Müller hade jag inte hört talas om tidigare men hon är säkert bra. Nog ska jag läsa en bok av henne.

För det brukar jag göra, läsa en bok av nobelpristagarna alltså. Ibland är dom lite väl tunga för mig, men många är också lättlästa t.o.m. i min smak, så jag ska testa Herta.

Men annars har jag ett tidlöst men för mig aktuellt boktips. Jag tar till den här boken ibland, jag har läst den flera gånger och nu är jag igång igen:

Frans G. Bengtssons Röde Orm. Den är lättläst, spännande och rolig, en sån där man kan plocka fram ibland och koppla av med. Om det var så här vikingarna levde kan man ju inte veta men ett omväxlande liv verkar dom ha haft.

Men i ärlighetens namn har jag inte läst så många nobelpristagarböcker, inget att skryta över.

Orhan Pamuk var nog den senaste, men hans bok om Istanbul var intressant, bra reklam för en Istanbulresa.

Och Herta Müller ska jag försöka läsa, jag gillade hennes sätt att prata, så hon kanske skriver fint också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar