söndag 18 oktober 2009

Lördagskurs - tack Medborgarskolan!

Jag hade en lördag på skolbänken igår. Heldag. Medborgarskolan kostade på mig en cirlkelledarutbildning med vuxenpedagogik.

Och riktigt roligt var det. Grupparbeten och redovisningar. Föreläsningar. Jag måste säga att dom försöker ge sina studiecirkelledare bra förutsättningar att göra bra ifrån sig på kurserna.

Det var musiklärare, språklärare, data och aktiekunskap och några till. Och så hade dom fått tag på en riktigt bra lärare för dagen, Ulf Lehvin från Örebro Universitet. 28 böcker har han skrivit., så lite borde han kunna.

Jag fick lära mig många fina ord som jag säkert kommer att glömma, men grupparbetena kommer jag inte att glömma, det var kul och vi kom med bra förslag på diskussionsämnena. Dom där engelska tjejerna från Uppsala var speciellt trevliga.

Studiecirklar och vuxenkurser som vi har är en nordisk specialitet som nu är en exportvara, det visste jag inte. Nykterhets- och arbetarrörelsen startade för 100 år sen.

Och vuxenkurser är allt populärare sa dom på nyheterna häromdan, så det är bara att hänga på som cirkelledare nu med så fin utbildning. Jag ska anmäla mig själv till ett par till. Knyppling? Matlagning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar