tisdag 29 september 2009

Mobilen i bilen

Jag hörde lite om det på morgonradion. Så jag kollade lite på nätet vad folk tycker.

Sverige är ett av få EU-länder utan några regler, och de flesta som skriver verkar tycka att det ska vara så, inga ingrepp i den personliga friheten, tack!

Men jag har sett så många mobilpratande bilister i farliga situationer, så det är bra om Vägverket börjar röra i det här. I somras höll hustrun på att bli påbackad av en mobilkvinna utanför affärn som inte hade en aning om vad hon gjorde. Och häromdan låg jag bakom en som tappade farten av mobilpratet och vinglade fram helt aningslöst. Det händer hela tiden. En kille med kepsen bak och fram och mobilen vid örat drog om mig på en 50-sträcka och omkörningsförbud. Jag har hur många exempel som helst.

Och då jag själv pratat i mobil märker man lätt att uppmärksamheten blir sämre. Så det gör jag (i princip) aldrig numera.

Det är en himla skillnad mellan att prata i mobil än med sin medpassagerare men inte begriper jag varför det är så.

Och så läser jag att man messar, twittrar och surfar vid ratten. Och har en massa andra hyss för sig också. Dom får väl köra sitt "Förbudssverige" men det behövs lite regler, helt klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar