tisdag 22 september 2009

Lätt teknik kan vara svår

Jag var hemma hos några bekanta igår. Trevligt, och jag fick frågor om datorn efter kaffet.

Mina bekanta hade gått flera kurser i data och digitalfoto etc. Och dom hade en jättefin dator med större skärm än vad jag har och bredband hade dom också. Som det väl ser ut hos många nu för tiden.

Multiskrivare har ju de flesta också, dom är ju så billiga, men hur scannar man? Och att kopiera ett papper är väl det allra enklaste, men även det kan vara hur svårt som helst om man inte kommit att man kan trycka på knappen 'Copy'.

Och så behövde dom ändra en inställning i OpenOffice Writer, det är ju helt omöjligt för ovana, det är ju bara att acceptera.

Jag ska hålla en datakurs i höst hos Aktiva Seniorer, det här gav mig en tankeställare. Jag är nästan sugen att skriva om kursmaterialet och stryka allt som man inte direkt behöver. Enkel teknik kan vara nog så svår innan man kommit över tröskeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar