onsdag 16 september 2009

Jag har dålig koll på våra granländer


Personer som politiker och artister tex alltså. Jag kom att tänka på det idag när jag läste om valet i Norge.

Att Jens Stoltenberg är statsminister visste jag, men sen känner jag nog inte till en enda annan norsk politiker. Och artister, har dom såna? För Nora Brockstedt har väl slutat? I så fall kommer jag inte på nån. Jo den där i Eurovisionsfestivalen förstås, men jag har glömt vad han hette.

Och i Danmark är det ännu värre. Anders Fogh Rasmussen har blivit Natochef, det vet jag men vem blev statsminister efter honom? Och vilket parti regerar? Dåligt att inte veta.

Men Bröderna Olsen kan jag om dom nu fortfarande sjunger. Sen är det tunt.

Finland då? Tarja Halonen har ju varit president ganska länge så det sitter. Och förra presidenten, Ahtisaari, var ju också med så länge, och så fick han ju Nobels fredspris, så honom kan jag också. Och jag tror att statsministern är centerpartist. Men dom har nog inga artister.

Och Island nämner jag inte alls i det här sammanhanget. Men jag vet var det ligger.

Jo dom bästa idrottarna känner jag till, men dom hoppas man ju oftast ska få stryk. Men visst är det dåligt att kunna så lite om grannländerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar