onsdag 26 augusti 2009

Regn och ensam i stugan: Ser på vuxenfilm


Det regnar idag men jag hade tur ändå! Jag hittade min The Simpsons Movie som varit borta ett tag.

Jag har bara sett filmen 7-8 gånger så det fick bli en gång till.

Är det inte en barnfilm? Jo, barn kan väl följa storyn och ha kul med det, men det är massor av detaljer som barnen aldrig kan uppfatta, och själv ser jag nåt nytt varje gång jag ser den, en skylt jag missat tidigare, nåt i bakgrunden etc. Och en del associationer måste man nog vara amerikan för att uppfatta.

Några favoritscener är tex den på tåget när Marge och barnen blir avlyssnade av National Security Agency, Amerikas FRA. Och Homers och Barts Dare Contest där Bart naken skejtar till hamburgerbaren. Eller när Flanders bjuder Bart på choklad. Den är lite rörande. Det är gott om favoritscener!

Men det var lite pinsamt på biopremiären förrförra sommaren - en fullsatt salong med 10-13-åringar och bara någon enstaka vuxen förutom oss. Var höll kultureliten i Sala till den kvällen?

Jag tvivlar att jag får med mig Margareta när The Simpsons Movie 2 kommer. Fast man vet ju inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar