torsdag 14 maj 2009

Träning och viktminskning

Jag hörde häromdan om en undersökning som tvekade om att det finns ett samband. Men det är klart att det hänger ihop.

Det finns så många experter på motion, hälsa och mat och dom som är mest kategoriska och tvärsäkra har jag svårast för. För det är väl så enkelt att sanningen ligger nånstans där mitt emellan. Och så får man skaffa sig egen erfarenhet att tro på.

När jag började få svårt att knyta skorna utan att hålla andan satsade jag på träning för att minska vikten. Och visst fungerar det. Det snabbaste sättet är en motionsrunda före frukost.

Klockan på tidigt, ett par glas vatten, kanske ett halvt äpple, sen ut i mörkret för en joggingrunda - kilona rasar. Men även en runda på normala tider tar på vikten.

Och när jag drar ner på träningen över sommaren och framåt hösten så ökar kilona igen. När sen Stockholm Marathon närmar sig så minskar vikten igen, 6 procent sen nyår ser jag, upp och ner allt eftersom joggingmilen ökar och minskar. Så visst hänger träning och viktminskning ihop. Och maten också förstås. Kategoriskt och tvärsäkert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar