söndag 17 maj 2009

Alla har en historia att berätta

Det är sånt man hör ibland - var det inte en gammal schlager som lät ungefär så där en gång? Family Four?

Nu hittade jag en intressant liten skrift 'Självbiografiska anteckningar' skriven av en som i sin ungdom på somrarna bodde här på Stentorpet, och det var riktigt intressant.

Här fick jag läsa en massa historia om vår lilla by, anekdoter, fakta och bilder från tiden långt innan vi hittade hit. Författaren till den lilla skriften tyckte att det inte fanns några framåtsträvande människor här då, mest säregna original. Och det var väl knapert kan man tro. Några var osams, men andra var snälla. Och ungarna badade då som nu i ån som rinner genom byn. Bra många har bott häromkring.

Men vilken bra idé att skriva ihop några sidor om sin historia! Och jag har sett att Aktiva Seniorer har en kurs, Minnesbilder, där man hjälps åt att skriva ner några rader om den historia man varit med om. Den kursen ska jag anmäla mig till, alltid kan man väl ljuga ihop nånting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar