fredag 27 mars 2009

Jag erkänner, jag är gammalmodig

Nu när 2008-skatten är klar och jag ser hur mycket som fattas så snurrar tankarna igen:

Jag tycker nog att dom som tjänar lite mer gott kan betala lite mer i skatt. Och jag är tom så gammalmodig att jag tycker att man åtminstone ska betala samma skatt på samma inkomst oavsett ålder. Nu ökar ju skatten efter pension, det är mer modernt.

Och jag tycker att dom som bor i ett jättehus kan gott betala lite mer i fastighetsskatt än dom som bara har en liten stuga. Jag vet att det är omodernt nuförtiden att tycka så och att det är mer jämlikt nu att låta Djursholmsdirektören betala samma fastighetsskatt som vi snart gör för vårt lilla Stentorp. Men det tycker jag är dumt.

Och jag vet att den gamla förmögenhetsskatten slog lite konstigt, men jag är gammalmodig där också, man borde kunna hitta ett sätt att få alla rika knösar att bidra lite mer till samhället. Men det är ju omodernt. Då flyttar dom bara sina pengar utomlands.

Jaja -jag tar en gammalmodig löprunda och tänker vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar