tisdag 24 mars 2009

Desert Rock Festival i Dubai

Kobra i SVT är ett av våra absoluta favoritprogram. Oftast med Kristofer Lundström.

Nu var han på rockfestival i Dubai. Heavy Metal. Knappast min musik, åtminstone innan jag såg det här programmet. Och Metal och Islam hur går det ihop?

Men det här var ju intressant. Mark Levine har skrivit en bok, Heavy Metal Islam och han berättade varför dödsmetall blivit så populärt i Mellanöstern. Och så fick man följa svenska dödsmetallarna från Stockholm, Opeth, som tydligen är jättestora i Mellanöstern. Jag hade aldrig hört talas om dom.

Och fast dom motarbetas finns ett populärt Dubai-band, Nervecell. Och Saudiarabien har ett kvinnligt rockband - The Accolade. Dom har det väl inte heller så lätt att få uppträda.

Efter programmet fick jag lov att lyssna lite mer på Opeth -dom har 89 låtar på Spotify. Och riktigt bra var det. Jag har helt klart haft förutfattade åsikter om den här musiken.

Det är väl lugnast att hålla sig bort från festivaler, det är inte aktuellt att låta håret växa, och kanske tur att jag inte hänger med i alla texter men det här var ju fint att lyssna på: Rocka på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar