tisdag 17 februari 2009

Vad är konst?

Det var ett par märkliga installationer Konstfack-eleverna presterade senaste veckorna.

Först tjejen som gjorde konst av att hamna på psyket och sen nu killen som förstörde i tunnelbanan. Allt för konsten! De flesta ruskar väl på huvudet åt sånt här. Men studenterna fick visst godkänt av sina handledare.

Men vad som är konst eller inte har man ofta surrat om på kafferaster, alla har åsikter och det är sånt som ofta engagerar. Alla städer har väl utskälld offentlig konst, Pinocchio i Borås senast. Och i Västerås skällde alla en gång i tiden på en tjur i guld. Men det är glömt nu.

Ernst Billgren har en aktuell bok i ämnet som jag inte läst, så jag vet inte vad han tycker, men jag läste för en tid sen om en som tyckte att det som framställs och arrangeras som konst också är konst till skillnad från bruksföremål. Sen är det upp till oss i publiken att gilla eller inte och avgöra om det har något värde.

Jag lutar nog åt det hållet jag också, och i så fall skulle ju Konstfack-installationerna ha med konst att göra. Jaja, men då får jag väl i alla fall säga att det där tyckte inte jag var så bra konst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar