torsdag 12 februari 2009

En åldersfråga

Nu fyller vår granne från nybyggartiden år - 70 år!

Vad är detta? 70! Han är ju bara några år äldre än mig?

När jag var 18 bockade en liten kille för mig och frågade: Vet farbror hur mycket klockan är?

På mitt första jobb, jag var väl 22, gjorde jag bort mig när jag sa att mina chefer, runt 35, hörde till en annan generation. Där rök mina framtidsutsikter.

När jag var 25 och jobbade med kunder över 50 var det segt. Erfarenhet? Ja, kanske men dom tänker ju så himla långsamt.

Vi hade åldersproblem då, och nu läser man ofta att det bara blir värre och värre. Över 40 börjar karriären gå i stå.

Men min gamle granne driver fortfarande eget företag och sitter ordförande i en räcka föreningar. Och själv lär jag mig nya språk och har hyfsade tider på mina marathon, så många ljus på tårtan behöver inte automatiskt betyda långvården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar