fredag 20 februari 2009

Det går att bli av med fobier

Hjärnstorm på TV är alltid intressant. I går kollade dom in höjdrädsla.

Och precis det där har jag egen erfarenhet av. Henrik Fexeus fick två tjejer att tro att han påverkade deras höjdrädsla. Sen klarade dom av att klättra 10 meter upp i en repstege i Kolmårdens höjdbana, högt upp i träden. Och någon vecka innan vågade dom knappt gå över en hög bro.

Själv blev jag av med min höjdrädsla i en liknande höjdbana för 10 år sen. Den ena efter den andra av ungdomarna på företagskickoffet backade ur, så då måste man ju bara klara av det, och på en bana 8 meter upp i luften klättrade vi som vågade på repstegar, balanserade på rep, stockar och klätterväggar mellan träden. Och höjdrädslan försvann, nu är det bara höjdrespekt.

För länge sen såg jag en flicka som blev av med sin fobi för fåglar. Efter några timmars träning gick hon mitt bland duvorna på torget och matade dom. Och en bekant svimmade hos doktorn när blodprovet skulle tas. Det gick också att komma över.

Tankens makt kallas det ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar