lördag 28 februari 2009

Är det verkligen så länge sen?

Jag tänkte så igår när vi kollade Så ska det låta på TV.

Sex personer i åldern 20-40 funderade utan framgång på vilken svensk som varit FN:s generalsekreterare och med tvekan chansade en av dem till sist rätt på Dag Hammarskjöld.

Det känns så nära när han omkom i Kongo. Hans begravning TV-sändes, lite ovanligt då, och vi fick ledigt från skolan. Statsminister Erlander hade byxor i fel storlek, dom slutade en decimeter över fotknölarna, det såg lite dumt ut. Och efteråt satt jag, 17 år, på Djäkneberget och ägnade mig åt mitt missbruk jag redan då hade: Ett kilo gröna vindruvor, ett par äpplen och Aftonbladet. Sånt glömmer man inte.

Och just idag är det 23 år sen Olof Palme blev mördad. Han kommer väl också bli glömd av många om en del år. Åren går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar